Dual-sim

Er zijn steeds meer providers die dual-sim aanbieden. Bij een aantal modellen van iPhone en iPad kan deze dienst gebruikt worden.

Wat is dual-sim

Zoals het woord al zegt, kun je dan twee simkaarten tegelijk gebruiken. Naast de fysieke (nano)simkaart kun je bij sommige Apple apparaten ook een eSIM gebruiken. Op deze manier kun je gebruik maken van twee telefoonnummers in 1 toestel, bijvoorbeeld één voor zakelijk en één voor prive. Ook kun je er voor kiezen om data bij een andere provider af te nemen dan een abonnement voor het bellen.
Je kunt met dual-sim met beide nummers gebeld worden en zelf bellen. Je kunt maar 1 data netwerk tegelijk gebruiken, maar je blijft op beide nummers bereikbaar.

 

 

Wat is eSIM

ESIM is een digitale kaart dat staat voor embedded sim. Hiermee kun je een abonnement toevoegen zonder dat je een tweede fysieke simkaart in het apparaat hoeft te doen.
Sinds iOS13 is dit mogelijk met een iPhone XS, iPhone XS Max en iPhone XR en alle modellen van de iPhone11. Ook de iPhone SE2 heeft deze mogelijkheid. De volgende modellen van de iPad hebben ook de mogelijkheid een eSIM te gebruiken: Air 2019, Mini 2019, Pro 2018 en Pro 2020.
Een eSIM kun je momenteel bestellen bij Simyo, T-mobile, Truphone, Ubigi en Vodafone. Er komen steeds providers bij, dus controleer bij je provider naar keuze of deze de dienst inmiddels ook al aanbiedt.

 

 

Het gebruik van een toestel met dual-sim

Een tweede mobiele netwerk kun je instellen via de App ‘Instellingen’, ‘Mobiele data’ en dan ‘Voeg mobiel abonnement toe’. Je kunt dan het abonnement toevoegen met de QR code die je van je provider hebt gekregen. Hier richt je je camera op en de eSIM wordt automatisch toegevoegd.
Door iedere SIM een eigen naam te geven kun je ze gemakkelijker uit elkaar houden bij het wisselen.

 

Welke simkaart gebruik je?

Vervolgens kun je naar keuze instellen welk abonnement standaard is bij het gebruik van bepaalde apps of welke bijvoorbeeld alleen voor het gebruik van data.
Wat handig is, is om je contactenlijst door te lopen. Je kunt per contactpersoon aangeven welk abonnement standaard gebruikt wordt bij deze contactpersoon. Zo voorkom je dat je je zakelijke abonnement gebruikt voor privé doeleinden of dat je zakelijke contacten ook ineens je privénummer zien.
Ga naar de App ‘Contacten’, klik op het contact naar keuze en klik ‘Mobiel abonnement van voorkeur’. Hier kun je het nummer kiezen dat je standaard wilt gebruiken voor dit contact.

Je kunt ook nog wisselen van nummer voordat je gaat bellen. In de App om te bellen, klik dan op het informatie icoontje bij de contactpersoon. Daar kun je op het nummer klikken en het nummer wisselen.
Ook bij het intoetsen van een volledig telefoonnummer, kun je bovenaan nog wisselen tussen de beide abonnementen.

 

Eenmaal geïnstalleerd

Je krijgt nu twee balken te zien boven in je scherm, van elke provider een balk met het bereik en of je deze op de Wifi gebruikt of voor de data verbinding. Bij ‘Instellingen’, dan ‘Mobiele data’ kun je instellingen van beide abonnementen beheren.

 

Online reparatie indienen

Deel dit bericht:

Scroll naar top